Koronavirüs Hastalığı

12 Mayıs 2020
Op. Dr. Kayhan Turan

Koronavirüs Hastalığı

Yeni Koronavirüs Hastalığı (Covid-19)

Covid-19, 2019'un sonlarında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkıp dünya geneline yayılan, akciğerleri ve hava yolunu etkileyen bir tür koronavirüsün neden olduğu hastalıktır. Hastalığın resmi adı ‘’covid-19’’, koronovirüs hastalığı 2019’un kısaltılmış versiyonudur (Coronavirus Disease 2019). Dünya Sağlık Örgütü, yayılma hızı ve hasta sayısı açısından kritik seviyelere ulaşan bu salgını pandemi ilan etmiştir, yani tüm dünyada hızlı şekilde yayılan ve çok fazla sayıda insanı tehdit eden salgın hastalık..

Belirtiler virüse maruz kaldıktan sonra 2-14 gün içerisinde görülebilir. Covid-19’un en sık görülen semptomları ateş, öksürük ve nefes darlığıdır.

Eğer aşağıdaki belirtileri gösteriyorsanız kendinizi diğer insanlardan izole etmeli, özellikle 60 yaş üstü veya kronik bir hastalığa sahipseniz derhal tıbbi yardım almalı, Alo 184 üzerinden Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi (SABİM) Korona Virüsü Danışma Hattı’na ulaşmalısınız;

• Öksürük
  • Nefes almada zorluk veya nefes darlığı
  • Göğüste kalıcı ağrı veya baskı

Yaşlılar, kalp hastalığı, diyabet, akciğer hastalığı olanların yüksek risk grubunda olduğunu unutmayın.

Son iki hafta içinde koronavirüs görülen ülkelerden geldiyseniz, belirtiler olmasa bile 14 gün boyunca evden çıkmayın, karantina kuralları uygulayın.

Koronavirüse karşı alacağınız önlemler:

• Evde kalın, fiziksel temastan kaçının.
  • Kalabalık ortamlarda bulunmayın ve toplu taşıma araçlarını zorunlu olmadıkça kullanmayın.
  • Ellerinizi sık sık 20 saniye boyunca sabun ve suyla yıkayın. Sabun ve su bulunmuyorsa, alkol bazlı dezenfektan kullanın.
  • Ellerinizi yıkamadan gözlerinize, burnunuza ve ağzınıza dokunmamaya çalışın.
  • Hastalık belirtisi olan insanlarla yakın temastan kaçının.
  • Sık dokunulan yüzeyleri düzenli olarak temizleyin. Evinizi havalandırın.
  • Öksürdüğünüzde, hapşırdığınızda ağzınızı ve burnunuzu bir mendille kapatın veya dirseğinizin iç kısmını kullanın.
  • Diğer insanlarla aranıza en az 1.5-2 metre mesafe koyun.
  • Sosyal mesafeyi arttırın.

Koronavirüse Karşı ‘’Sosyal Mesafe’’

Koronavirüs (Covid-19) salgınından korunmak ve virüsün hızla yayılmasını önlemek için ‘’sosyal mesafe’’ uygulayın.

Sosyal mesafe oluşturma kavramı, basitçe kişinin diğer insanlar ile arasındaki mesafeyi korumasıdır, en az 1.5-2 metre uzaklık sağlanmalıdır.

Bu aynı zamanda insanlarla fiziksel teması en aza indirmek anlamına gelir. Mümkün olduğunca toplu taşıma araçlarını kullanmaktan kaçının, zorunlu olmayan seyahatlerinizi iptal edin, mümkünse evden çalışın, sosyal toplantıları erteleyin, kesinlikle kalabalık eğlence ve toplanma alanlarına gitmeyin.

Unutmayın ki akrabalarla, arkadaşlarla, toplum içindeki diğer insanlarla günlük temas sayısındaki her azalma, virüsün yayılması üzerinde önemli bir etki yaratacaktır.