Diz Kireçlenmesi ve Kısmi Diz Protezi

07 Aralık 2019
Op.Dr. Yunus Uysal

Diz Kireçlenmesi ve Kısmi Diz Protezi

Sağlıklı bir eklemde kemiklerin birbirlerine bakan yüzünü kıkırdak dokusu örter. Kıkırdak doku, kemiklerin rahatça hareket etmesini sağlayan pürüzsüz bir yüzey oluşturur. Yaşlanma, geçirilmiş diz çevresi kırıkları, obezite, tekrarlayan diz hareketlerinin yapıldığı meslekler ve genetik nedenlerle kıkırdak dokuda aşınma meydana gelebilir. Kıkırdak kalınlığının azalmasıyla eklem hareketleri ve yürüyüş ağrılı hale gelir. Zamanla kemiklerin eklem kenarlarında oluşan çıkıntılar eklem hareketlerinin kısıtlanmasına neden olur. Eklemde meydana gelen bu değişikliklere ''Kireçlenme'' denir.

Eklem kireçlenmesinin erken evrelerinde ilaç tedavisi ve fizik tedavi yöntemleri uygulanabilir. İlaç tedavisinde ödem giderici ve ağrı kesici ilaçlar kullanılır. Fizik tedavi diz çevresi kaslarını güçlendirecek ev egzersizleri ile yapılabileceği gibi bir fizik tedavi kliniğinde de uygulanabilir. Kilo kaybı ağrının şiddetini azaltabilir. Bu nedenle bir diyetisyenden yardım almakta fayda vardır. Diz çöküp kalkma, merdiven inip çıkma, bisiklet sürme gibi günlük aktivitelerin kısıtlanması da belirtilerin azalmasını sağlayabilir. Eklem kireçlenmesinin ilerlediği durumlarda ise yukarıda belirttiğimiz tedavi yöntemlerine cevap alınamaz. Bu durumda cerrahi tedavi gündeme gelir.

Diz eklemi üç kemiğin bir aya gelmesinden ortaya çıkar. Bu kemikler uyluk (femur), incik (tibia) ve diz kapağı (patella) kemikleridir. Uyluk kemiği ile incik kemiği iç yan ve dış yan olmak üzere iki eklem yüzeyi oluştururlar (tibiofemoral eklem). Diz ekleminde kireçlenme genellikle bu eklemin iç yan tarafındaki yüzeyde başlar. Diğer bir eklem uyluk kemiği ile diz kapağı arasında gerçekleşir (patellofemoral eklem).

Diz kireçlenmesinde yukarıda saydığımız eklem yüzeyleri her zaman aynı derecede etkilenmez. Genellikle uyluk ve incik kemikleri arasındaki eklemin iç yan tarafında kireçlenme hem daha erken başlar, hem de daha şiddetli seyreder. Bu nedenle zaman zaman dizin iç tarafında kireçlenme protez gereksinimi olacak kadar ileri düzeydeyken eklemin diğer bölümleri etkilenmemiş olabilir. Böyle durumlarda amacımız sağlam olan kıkırdak dokusunu korumak ve sadece hastalıklı kıkırdağa müdahale etmektir.

Robotik kısmi diz protezi ile eklemin sadece kireçlenmeden etkilenmiş olan bölümü ameliyat edilir ve sağlam kıkırdak dokusu korunur. Aynı zamanda bağlar da korunduğu için eklemin dinamik özelliklerinde değişiklik olmaz ve hasta dizini ameliyattan sonra daha doğal hisseder. Cerrahi uygulanan alan daha kısıtlı olduğu için cerrahi yara daha küçük açılır, ameliyat sonrası ağrı daha az olur, daha az kan kaybı gerçekleşir, enfeksiyon ihtimali azalır ve daha hızlı iyileşme olur. Hastalar ameliyat oldukları gün yürüyebilirler. Kısmi diz protezi uygulamasından sonra ilerleyen dönemlerde eklemin diğer bölgelerinde de kireçlenmenin görülmesi durumunda total diz protezine geçmek gerekebilir. Bu durumda kısmi diz protezi uygulaması hastaya yaklaşık 10 yıl gibi bir zaman kazandırmış olur.

Yukarıda belirttiğimiz avantajları robotik kısmi diz protezini cazip hale getirse de her hastaya uygulanması mümkün değildir. Kireçlenmenin eklem geneline yayılmış olması, ileri derecede şekil bozukluğunun gelişmiş olması (parantez bacak veya çarpık bacak), romatolojik hastalıklardan kaynaklanan eklem kireçlenmeleri, eklem hareket açıklığının ileri derecede kısıtlı olması ve obezite gibi durumlarda kısmi diz protezi önerilmez. Bu durumlarda robotik total diz protezi uygulanması gerekir. Sizin için en uygun tedavi yöntemi muayene bulgularınız ve radyolojik tetkiklerinizin değerlendirilmesiyle doktorunuz tarafından belirlenecektir.