Robotik Diz Eklem Protez Cerrahisi

07 Aralık 2019
Op. Dr. Murat Kezer

Robotik Diz Eklem Protez Cerrahisi

İlk eklem replasmanı 1860’ta Alman cerrah Themistocles Gluck tarafından fil dişini kullanarak yaptığı girişimden sonra eklem protez cerrahisi çok değişti ve gelişti. Sonraki süreçte protez materyali olarak akrilikten üretilen protezler bir süre kullanıldı. Başarılı sonuçlar elde edilmeyince günümüzde de sıkça kullandığımız krom, kobalt, polietilen, seramik ve zirkonyumdan imal edilen protez kullanılmaya başlandı. Mühendislik, bilgisayar bilimi ve teknolojideki gelişmelerle birlikte kullandığımız protezin kalitesi ve dizaynı gayet iyi bir noktaya geldi. Günümüzde eklem protez cerrahisinde çok daha kaliteli implantlar kullanılıyor. Protez uygulama tekniği ile ilgili olarak zamanla elde edilen tecrübe, başarılı cerrahların ellerinde çok iyi şekilde uygulanmakta ve başarılı sonuçlar elde edilmektedir. Ancak buna rağmen, standart el aletleri ile yapılan diz protezi ameliyatından sonra hastaların yaklaşık %20’si yapılan işlemden, yani yaptığımız ameliyattan memnun değil ve en önemlisi şu ki, hasta mutlu değil. Bu sorunlar, ameliyat sırasında yapılan teknik hatalardan kaynaklanabiliyor ya da hastanın diz anatomisi standart el aletleri ile yapılan standart bir uygulamaya uygun olmadığı için memnuniyetsizlik yaşanabiliyor. Hastanın memnuniyetini artırmak ve daha iyi bir sonuç elde etmek için, 2008 yılından itibaren eklem protez cerrahisi ameliyatlarında robotik sistemlerden faydalanmaya başladık.

Robotik eklem protez cerrahisi kimlere, hangi durumlarda uygulanır?

Diz ekleminin birbirine temas eden kısımları kıkırdak denilen yaklaşık 2mm kalınlığında düzgün ve pürüzsüz, beyaz bir yapı ile örtülmüştür. Bu kıkırdak doku, kemik uçları arasında sürtünme olmadan hareket etmemize olanak sağlamaktadır. Eklemin diğer kısmı sinovial membran denilen ince zar ile çevrilidir. Bu zar, eklem hareketi sırasında hareketi kolaylaştıran ve kayganlaştıran bir sıvı üretir. Yaşlanma, diz eklemi yaralanmaları ve bazı romatizmal eklem hastalıkları, eklem kıkırdağında hasara sebep olabilmektedir. Kıkırdak hasarı sonrası hareket sırasında kemiklerde sürtünme yaşanmakta ve bunun sonucunda da şiddetli ağrılar ve şişlikler meydana gelmektedir. İlaç tedavisi, fizik tedavi, eklem içi enjeksiyonlar ve diğer önerilere rağmen hasta yatma, kalkma, yürüme, merdiven çıkma gibi konularda zorlanıyorsa hastamıza son çare olarak robotik cerrahi yöntemini uyguluyoruz.

Robotik diz eklem protez cerrahisinin standart el aletleri ile yapılan ameliyatlardan farkı nedir?

Diz ekleminde oluşan aşınma ve kireçlenmeye bağlı olarak bir miktar kemik ve kıkırdak kaybı olmaktadır. Ama bu kayıp miktarı, kişiden kişiye farklılık gösterir. Bir hastanın iki dizi arasında bile çoğu zaman kemik ve kıkırdak kaybı miktarı farklı olmaktadır. Robotik cerrahi, doğal anatominin bozulduğu, hastanın sürekli sorun yaşamaya başladığı diz eklemini protez ile restore ederken, doğal yapısına uygun bir şekilde bu işlemi gerçekleştirmek için hastanın ameliyat öncesi çekilen üç boyutlu bilgisayarlı tomografi görüntülerinden faydalanmakta; hastanın dizi için uygun olan protezin boyutunu, protezin koyulma açısını ve pozisyonunu, protezi ekleme yerleştirmek için kaç milimetrelik bir ölçü gerektiği gibi konular bilgisayar ortamında planlandıktan sonra bu planı ameliyatta birebir uygulama imkanı tanıyan bir yöntemdir.

Peki, avantajları nelerdir?

Robotik diz eklem protez cerrahisi, teknik hatanın olmadığı, protezleri daha doğru ve daha başarılı bir şekilde yapmamıza olanak sağlayan, bilgisayar tabanlı bir cerrahi yöntemdir.

Robotik cerrahinin; daha küçük kesi, daha az kan kaybı, daha az doku hasarı, daha uzun protez ömrü, daha kısa ameliyat süresi, ameliyat sonrası daha az ağrı, daha kısa süren iyileşme süreci, daha erken taburcu olma imkanı, normal yaşama daha erken dönüş, daha az ağrı kesici ilaç kullanma ihtiyacı, ameliyat sonrasında daha az eklem sertliği, protezde daha az gevşeme ve yıpranma oranı, ameliyat sonrası için daha az kan nakli ihtiyacı, protezin doğru açıda ve doğru pozisyonda yerleştirilmesi gibi pek çok avantajı bulunmaktadır.

Ameliyatı robotlar mı yapıyor?

Hayır, robot sadece ameliyat öncesinde bilgisayar ortamında hazırlamış olduğumuz planın ameliyat sırasında olası bir hataya yer verilmeden birebir uygulanmasına olanak sağlıyor. Ameliyatı, kemik hazırlama işlemi ve protez yerleştirme işlemi sırasında robotik sistemden faydalanan cerrahlar yapıyor.

Robotik eklem protez cerrahisinin riskleri var mıdır, varsa nelerdir?

Robotik diz eklem protez cerrahisinin kendine özgü bazı riskleri ve komplikasyonları vardır. Enfeksiyon, kemik hazırlama işlemi sırasında kemik hasarı veya damar-sinir yaralanması, kullanımdan kaynaklı olarak protezde aşınma ve gevşeme gibi komplikasyonlar nadiren de olsa yaşanmaktadır. Robotik eklem protez cerrahisinde de bu riskleri sıfırlamak mümkün değil, ancak robotik sistem ameliyatta olası bir teknik hatanın önüne geçmemizi sağladığı için robotik cerrahi yöntemi bu riskleri en aza indirme imkanı sağlıyor.

Protezin ömrü ne kadardır? Robotik cerrahide daha uzun ömürlü oluyor mu?

Konulan protezin ömrü sonsuza kadar sürmez. Hastalarımızın % 85'i için protezlerin ömrünün 15-20 yıl olduğunu söyleyebiliriz. Hastanın yaşı, kilosu, kemik kalitesi, aktivite seviyesi, uygun protez boyutu, protezi uygun pozisyonda yerleştirme ve hastanın protez ameliyatından sonra doktorun önerilerine uyması, konulan protezin ömrünü uzatan faktörlerdir.